Գեւորգ Մկրտչյանի եւ Քրիստինա Հովհաննիսյանի առաջին տանգոն

Գեևորգ Մկրտչյանը և Քրիստինա Հովհաննիսյանը պսակադրվեցին

Աներեւակայելի էմոցիաներ. Համասյանի համերգը Խուստուփ լեռան լանջին

Տիհանա Vibes. Ո՞րն է ամուսնության լավագույն տարիքը, եւ կարելի՞ է արդյոք դավաճանել

MOCT 5. Անդերգրաունդ կյանքը Հայաստանում

«Armflix»-ի «Տանդեմ» սերիալի առաջին 3 սերիաների ցուցադրությունը, կարմիր գորգն ու հայտնի հյուրերը (VIDEO)

Անդրեյ Մակարեւիչ. «Ինտերնետը շատ շուտ է հասել մարդկությանը»

Գուշակիր գույնը, ստացիր ծաղկեփունջ. մեկ օր՝ Մայիս Վարդանյանի հետ

Տիհանա Vibes Դավիթ Մանոյանի հետ. Իվետա Մուկուչյանի հետ տեսահոլովակի, Կասպերի եւ այլ թեմաների մասին

Տիհանա Vibes. ZatikArtFest-ի գույներն ու մարդիկ

Տիհանա vibes. Թվում է՝ պարզ հարցեր են, պարզվում է՝ ոչ այնքան

Միխայիլ Շուֆուտինսկին ժամանեց Հայաստան

Տիհանա Vibes. Ընկերները, սեքսը, շաուրման. իսկ ձեզ ի՞նչն է երջանկացնում

Ի՞նչ ակնկալիքներ ունեն երեւանցիները «Եվրատեսիլում» Լադանիվայի մասնակցությունից

«Օսկար 2024». Լավագույնները, «ամենամերկը», հմայիչ Քենն ու մյուս հիշարժան պահերը

Տիհանա Vibes. Իսկ դուք պատրա՞ստ եք ձեր կնոջ համար այսպիսի «քննություն» հանձնել

«Մենչի վերջը» ստենդափի պրեմիերան, հայտնի հյուրերն ու գլխավոր «մեսիջը»

Տիհանա Vibes. մի քանի շոթ ու դեսից–դենից զրույց Վաչե Երիցյանի հետ

Երեւանյան էսքիզներ. Փակ շուկա՝ չընթերցված էջ

19:15, 17 ապրիլի

Շատ հաճախ ենք լսում, որ Երեւանը մեր տունն է: Բայց արդյո՞ք մենք գիտենք նրանց, ովքեր ստեղծել ու «կարգի են բերել» այդ տունը: Տները, ինչպես եւ մարդիկ, իրենց կենսագրությունն ունեն: Եվ եթե նույնիսկ ծանոթ ենք, ապա այդ կենսագրության ինչ-ինչ էջեր չընթերցված են մնում: 

1952 թվականի ապրիլի 29-ին Երեւանի Ստալինի պողոտան (ներկայիս Մաշտոցի պողոտա) զարդարվեց հիանալի նորակառույցով՝ Կենտրոնական փակ շուկայով: Գեղեցիկ ճակատամաս, զարմանահրաշ ինտերիեր, առեւտրի հարմար պայմաններ: Շենքը կառուցվել է Երեւանի գլխավոր ճարտարապետ Գրիգոր Աղաբաբյանի նախագծով:

Այդպես էլ նշված է մայրաքաղաքի ճարտարապետության վերաբերյալ բոլոր ուղեցույցներում եւ գրքերում: Առանձնապես տպավորիչ էր շքամուտքի վիտրաժը: Բայց հենց այստեղ էլ թաքնված էր ինտրիգը, որը հայտնի է միայն մասնագետներին: Վիտրաժը կատարված է երիտասարդ ճարտարապետ Ֆենիկս Դարբինյանի էսքիզներով:


Այն ժամանակներում Երեւանում նախագծային կազմակերպությունները սակավաթիվ էին: ԽՍՀՄ-ի փլուզումից առաջ էր, որ դրանց թիվը հասավ մոտ քառասունի: Իսկ 50-ական թվականների սկզբին դրանք էին «Հայարդնախագիծը», «Հայպետնախագիծը» եւ Երքաղխորհրդին առնընթեր արվեստանոցը, որտեղ էլ աշխատելու էր եկել Երեւանի պոլիտեխնիկական ինստիտուտի շրջանավարտ Ֆենիկս Դարբինյանը:

Ինստիտուտի ճարտարապետության ամբիոնում դասավանդող, Հայաստանի Ճարտարապետների միության վարչության քարտուղար Գրիգոր Գարեգինովիչ Աղաբաբյանի ղեկավարությամբ աշխատանքը պրոֆեսիոնալիզմի մեծ դպրոց էր: Ու առավել քան պատասխանատու էր շենքի մուտքի վիտրաժի մշակման հանձնարարությունը, որը երիտասարդ ճարտարապետը փայլուն կատարեց:


1958 թվականին քաղխորհրդի արվեստանոցի հիման վրա ստեղծվեց «Երեւաննախագիծ» ինստիտուտը: 1962 թվականին Ֆենիկս Գաբրիելովիչը ղեկավարեց երկրորդ ճարտարապետական արվեստանոցը: Նա այս պաշտոնում աշխատեց մինչեւ 1990 թվականը: Սակայն վարչական աշխատանքին զուգահեռ՝ ակտիվորեն զբաղվել է նախագծմամբ:
Այն տարիներին Երեւանը սրընթաց թարմացվում էր: Դասական ժամանակաշրջանի շենքերի կողքին սկսել էին հայտնվել նոր ճարտարապետության կառույցները:
Ֆենիկս Դարբինյանը գործընկերների հետ նախագծել է «Անի» հյուրանոցը, որը Սայաթ-Նովայի պողոտայի գերակայող կառույցն էր, նախագծվել է 1963 թվականին՝ ի նշանավորումն աշուղի ծննդյան 250-ամյակի:

Նա աշխատել է Կիեւյան փողոցի կառուցապատման, Աբովյան փողոցի վերակառուցման, Երեւանի օղակաձեւ զբոսայգու առաջին եւ հինգերորդ հատվածների վրա: Նրա նախագծերով են կառուցված ՀԽՍՀ ԺՏՀՑ-ի «Գիտության եւ մշակույթի» տաղավարը, մետրոյի «Բարեկամություն» կայարանը եւ ստորգետնյա անցումը:


Օղակաձեւ զբոսայգում նա նախագծել է գեղարվեստական շատրվան, որն ընկնում էր Թումանյան փողոցի առանցքի վրա եւ գեղեցիկ էր նայվում դրա ամբողջ երկայնքով: Սակայն հետո սրճարան կառուցվեց, որն այն մեկուսացրեց եւ նվազեցրեց նրա՝ որպես քաղաքի տեսարժան վայրի նշանակությունը:


Բայց վերադառնանք Փակ շուկային: Մենք անպատասխանատվությամբ ենք վերաբերվում մեր մշակութային ժառանգությանը: Չնայած հանրության բողոքներին, 2012 թվականին այն սեփականաշնորհած ընկերությունը սկսեց շենքի վերակառուցումը, որի հետեւանքով շուկան դարձավ առեւտրի համալիրի մասը: Անհետացավ բացառիկ գեղեցկության ինտերիերը, ճակատամասերին կցակառույցներ հավելվեցին, շենքը դադարեց ճարտարապետության եւ մշակույթի հուշարձան լինելուց: Լավ է, որ հաջողվեց պահպանել շքամուտքի վիտրաժը...

Անպատասխան է մնում մեկ հարց՝ ինչո՞ւ Ֆենիկս Դարբինյանը չի ազդարարել, որ վիտրաժի հեղինակն ինքն է: Նրանք, ովքեր այն ժամանակներում աշխատել են ճարտարապետական արվեստանոցներում, հիշում են, թե երիտասարդները սրտի ինչպիսի թրթիռով էին վերաբերվում իրենց ուսուցիչներին: Ֆենիկս Դարբինյանը համեստ մարդ էր եւ հասկանում էր, որ վարպետի ու վաղեմի ուսանողի միջեւ տարածություն կա:

Ի դեպ, նա էլ հետագայում դարձավ Հայաստանի Ճարտարապետների միության անդամ, հանրապետության վաստակավոր ճարտարապետ, 1962-1967 թվականներին Խորհրդային ճարտարապետության ձեռքբերումների համամիութենական ստուգատեսի դափնեկիր:
1983 թվականին մետրոյի «Բարեկամություն» կայարանի նախագծի համար նա պարգեւատրվեց Հայաստանի պետական մրցանակով:

Պավել Ջհանգիրով


Հետևեք NEWS.am STYLE-ին Facebook-ում, Twitter-ում և Instagram-ում





  • Այս թեմայով



@NEWSam_STYLE

  • Արխիվ
Որոնել