«Սրտի վալետ». նոր հումորային սիթքոմի մանրամասները. BACKSTAGE

Գեւորգ Մկրտչյանի եւ Քրիստինա Հովհաննիսյանի առաջին տանգոն

Գեևորգ Մկրտչյանը և Քրիստինա Հովհաննիսյանը պսակադրվեցին

Աներեւակայելի էմոցիաներ. Համասյանի համերգը Խուստուփ լեռան լանջին

Տիհանա Vibes. Ո՞րն է ամուսնության լավագույն տարիքը, եւ կարելի՞ է արդյոք դավաճանել

MOCT 5. Անդերգրաունդ կյանքը Հայաստանում

«Armflix»-ի «Տանդեմ» սերիալի առաջին 3 սերիաների ցուցադրությունը, կարմիր գորգն ու հայտնի հյուրերը (VIDEO)

Անդրեյ Մակարեւիչ. «Ինտերնետը շատ շուտ է հասել մարդկությանը»

Գուշակիր գույնը, ստացիր ծաղկեփունջ. մեկ օր՝ Մայիս Վարդանյանի հետ

Տիհանա Vibes Դավիթ Մանոյանի հետ. Իվետա Մուկուչյանի հետ տեսահոլովակի, Կասպերի եւ այլ թեմաների մասին

Տիհանա Vibes. ZatikArtFest-ի գույներն ու մարդիկ

Տիհանա vibes. Թվում է՝ պարզ հարցեր են, պարզվում է՝ ոչ այնքան

Միխայիլ Շուֆուտինսկին ժամանեց Հայաստան

Տիհանա Vibes. Ընկերները, սեքսը, շաուրման. իսկ ձեզ ի՞նչն է երջանկացնում

Ի՞նչ ակնկալիքներ ունեն երեւանցիները «Եվրատեսիլում» Լադանիվայի մասնակցությունից

«Օսկար 2024». Լավագույնները, «ամենամերկը», հմայիչ Քենն ու մյուս հիշարժան պահերը

Տիհանա Vibes. Իսկ դուք պատրա՞ստ եք ձեր կնոջ համար այսպիսի «քննություն» հանձնել

«Մենչի վերջը» ստենդափի պրեմիերան, հայտնի հյուրերն ու գլխավոր «մեսիջը»

Երեւանյան էսքիզներ. Հովհաննես Նաղաշյանն ու կահույքի նրա ոճը

11:01, 15 հունիսի

Անցյալ դարի 40-ական թվականների սկզբին ներկայիս Մաշտոցի պողոտայում (նախկինում՝ Ստալինի) ծխախոտային արտադրանքի ոչ մեծ խանութ հայտնվեց: Այն անսովոր եւ գեղեցիկ ձեւավորված էր փորագրված քանդակներով եւ նախշազարդ կահույքով: 

Այնուհետեւ, տարիներ անց, այստեղ երաժշտական խանութ բացեցին, որտեղ նոտաներ եւ երաժշտական գրականություն էին վաճառում: Եվ արդեն մեր ժամանակներում այստեղ կարելի է նոտաներ եւ նամականիշներ գնել:

Զարմանալին այն է, որ արդեն գրեթե 80 տարի է անցել, բայց խանութի ինտերիերը այնպիսին է մնացել, ինչպիսին բացման օրն էր: Պատերը, առաստաղը զարդարված են զարմանահրաշ նախշերով, փայտե տարբեր տարրերը զարդարում են զամբյուղները:
Ասում են, որ ձեւավորման վրա իր ձեռքն է դրել անձամբ Հովհաննես Նաղաշյանը, հայտնի կարմրափայտագործ վարպետը, ում համարում են կահույքի հայկական ոճի հիմնադիրը, որը «նաղաշյանական» են անվանել: Նա ծնվել է 1876 թվականի հունվարի 16-ին Երեւանում՝ Քանաքեռում: Այստեղ է ավարտել դպրոցը: Հայտնի չէ, թե ինչն է դեռահասին դրդել լքել հայրական տունը եւ ոտքով յոթ օրում Թբիլիսի հասնել: Գոյատեւման միջոցներ չունենալով՝ նա սկսել է փայտից խաղալիքներ փորագրել եւ վաճառել: Անցորդներից մեկը, ով կահույքի արհեստանոց ուներ, նկատել է նրան: Նա տղային իր մոտ է տարել, նրան տանիքով, սնունդով ապահովել եւ մի քանի հասակակիցների հետ սովորեցրել փայտամշակման արվեստը:


Սովորելով կահույքագործ վարպետի մասնագիտությունը՝ Հովհաննեսն Ալեքսանդրապոլ է տեղափոխվել, որտեղ ստեղծել է անհատական պատվերներով պատրաստվող, ինչպես այն ժամանակ էին ասում՝ «նրբագեղ» կահույքի արհեստանոց: Ըստ ֆրանսիական օրինակների՝ շատ վարպետներ էին նման կահույք պատրաստում, ավելացնելով փորագրված հայկական ինչ-ինչ տարրեր: Բացառություն չէր նաեւ Նաղաշյանը: Սակայն շուտով ամեն ինչ փոխվեց:
Երբեմն կահույքն անվանում են «փոքր ճարտարապետություն», որովհետեւ այն, որպես կանոն, իր ժամանակի արտացոլումն է եւ պատճենում է մեծ ճարտարապետության միտումները:

Հովհաննեսի համար ճակատագրական եղավ Ալեքսանդր Թամանյանի եւ Նիկոլայ Բունիաթյանի հետ հանդիպումը: Նրանց հետ շփվելով՝ նա հասկացավ, որ արվեստում ազգայինն ավելի լայն հասկացություն է, քան զարդանախշը: Եվ դրա օրինակն է հայկական ճարտարապետությունը՝ իր յուրահատուկ ձեւերով եւ համամասնություններով: Նաղաշյանը սկսեց այցելել պատմական հուշարձաններ, դրանք հետազոտել եւ չափումներ, էսքիզներ կատարել: Եվ սա անդրադարձավ նրա հետագա ստեղծագործության վրա: Այդ ժամանակաշրջանում է նա պատրաստել նաեւ Կարսում ռուսական եկեղեցու եւ Երեւանի Նիկոլաեւյան եկեղեցու մուտքի դռները:
1920 թվականից նա Երեւանում է աշխատել: Կահույքի բազմաթիվ հավաքածուներ է պատրաստել եւ տարբեր տեսակի ծառափայտից դեկորատիվ-կիրառական արվեստի փոքր տարրեր:

Նրա արհեստանոցը դարձել էր ստեղծագործող մտավորականության հաղորդակցության վայրը: Այստեղ էին գալիս ճարտարապետ Թորոս Թորոմանյանը, նկարիչ Ստեփան Աղաջանյանը, գրող Վահան Միրաքյանը, բժիշկ Գրիգոր Արեշյանը:
Հովհաննես Նախաշյանն է Երեւանի Հանրային գրադարանի, Պիոներպալատի, մի քանի բուհերի եւ պետական հաստատությունների կահույքի հեղինակը: Նա դասավանդել է Երեւանի Պոլիտեխնիկական ինստիտուտում եւ շինարարական տեխնիկումում: 1946 թվականին դարձել է Հայաստանի Նկարիչների միության անդամ: 1947 թվականին ցուցահանդեսների է մասնակցել Մոսկվայում, Լենինգրադում, Կիեւում: 1950-ական թվականների սկզբին կահույք է պատրաստել Մատենադարանի համար:
Դժվար է պատկերացնել, որ այն պատրաստել է մոտ 80-ամյա վարպետը: Նա վախճանվել է 1968 թվականին՝ 92 տարեկանում:

1974 թվականին նրա դուստրը՝ Վարդուհին, հրատարակել է «Հովհաննես Նաղաշյանի փայտարվեստը» մենագրությունը:
1975 թվականի հունվարին Երեւանի Պատմության թանգարանում բացվել է նրա աշխատանքների անհատական ցուցահանդեսը: Բացմանը մասնակցել են քանդակագործ Երվանդ Քոչարը, արվեստի պատմաբան Լեւոն Հախվերդյանը, մշակույթի այլ հայտնի գործիչներ:
Մարտիրոս Սարյանը գրել է. «Փայտամշակման արվեստում հրաշալի վարպետ Հովհաննես Նաղաշյանը հասել է նկարչի մակարդակի»: Իսկ Երվանդ Քոչարն ասել է, որ «Հովհաննես Նաղաշյանի փայտի փորագրության սքանչելի նմուշները կարող են զարդարել աշխարհի լավագույն թանգարանները»:

Այսօր նաղաշյանական կահույքից շատ բան է կորստի մատնվել: Նոր ժամանակները, նոր ճարտարապետությունը «փոքր ճարտարապետությունից» պահանջում է ժամանակի կերպարին ենթարկվել: Բայց այնտեղ, որտեղ այն դեռեւս մնացել է, պետք է պահպանել որպես կահույքի ազգային արվեստի եզակի նմուշներ, որը կրում է իր ստեղծողի անունը:

Պավել Ջհանգիրով


Հետևեք NEWS.am STYLE-ին Facebook-ում, Twitter-ում և Instagram-ում





  • Այս թեմայով



@NEWSam_STYLE

  • Արխիվ
Որոնել